Pigmenten zijn de bestanddelen die kleur geven aan de verf. Het zijn universeel gekende chemische verbindingen die elk hun eigen lichtfrequenties weerkaatsen om zo een unieke tint te creëren. 

Pigmenten zijn ook de oudste kleurstoffen. We vinden ze vooral in de bodem, in de vorm van mineralen, maar ook van biologische oorsprong. We kennen allemaal de aardetinten, en die zijn weliswaar wat eenzijdig.

Daarom is men in de loop der tijden op zoek gegaan naar nieuwe stoffen die net die tint gaven die je niet kon mengen. Met succes, maar vaak met een giftig kantje…

Loodwit, cadmiumgeel en -rood, Scheele groen, enz geven dus prachtige kleuren maar horen enkel thuis in het museum, niet in onze leefomgeving. Het gebruik ervan is door de wetgeving stuk voor stuk aan banden gelegd.

De moderne industrie heeft voor al deze giftige stoffen al lang een kwalititatieve vervanger. Deze hedendaagse – meestal felle – kleuren zijn in al onze verven, inkten, plastics verwerkt. U vindt ze ook terug in de zgn universele pigmentpasta’s die iedere verfmengmachine gebruikt.

vlaamseprimitievenverf

Bij natuurlijke verf veronderstellen we dat we de industriële pigmenten pertinent weren. Deze back to basics benadering maakt dat we over een kleurenpallet beschikken min of meer zoals de kunstschilders van voor de industriële revolutie : heel veel aardekleuren, 1 soort blauw, 1 soort groen – geen brandweerrood, geen kanariegeel of smurfenblauw…. Dit is een scenario dat vaak gevolg wordt (ref?)

verfmengmachineverf

Het andere scenario is gewoon een natuurlijke verfbasis inkleuren met de verfmengmachine. Ook dit wordt vaak toegepast. Dan komt er in 1 shot pigmentpasta meteen mee : bewaarmiddelen, emulsievormers, een synthetische polymeerpasta en ongetwijfeld nog een reeks niet gedeclareerde ingrediënten.

Daarom maken wij gemotiveerde keuzes :

  1. voor buitentoepassingen primeren lichtechtheid (UV) en chemische stabiliteit dus kiezen we resoluut uitsluitend voor minerale pigmenten

2. voor binnentoepassingen is de UV belasting vele malen kleiner. Bovendien is de mens in zijn binnenomgeving veeleisender qua ‘juiste tint’. daarom kiezen wij voor binnen voor een zo breed mogelijk kleurspectrum inclusief de veiligste synthetische ‘harde’ kleuren. U vindt dit onderscheid terug in onze 2 kleurkaarten : The Mineral Collection en The Bright Collection.

3. synthetische – niet minerale – pigmenten worden rechtstreeks in droge vorm in de verfbasis gemengd. Zo bekomen we hetzelfde uitgebreide kleurenpallet als de verfmengmachineverven maar dan zonder de bestanddelen die we er helemaal niet in willen !